Vill den dogmatiska nyateismen förhindra troende att engagera sig politiskt?

Helle Klein, byline, stående

Helle Klein

I sin artikel i AiP (som Anna, Omar och Lovisa svarade på här) ifrågasätter ateisterna Désirée Liljevall och Ellis Wohler existensberättigandet för vår nystartade förening Hjärta och idén med att organisera Gudstroende. Men denna idé har ju burit arbetarrörelsen i över 80 år!

Jag ställer mig frågande till om Liljevall och Wohler verkligen vill döma ut Broderskapsrörelsens existensberättigande? Det är i så fall ganska förmätet. Är det så att den dogmatiska nyateismen vill förhindra troende att engagera sig politiskt?

Som kristen och socialdemokrat har jag under alla år känt stor politisk samhörighet med Broderskapsrörelsen. Rörelsen har också stått för en viktig ekumenik i att samla socialdemokrater från både Svenska kyrkan och olika frikyrkor.

I dag är det hög tid att vidga denna ekumenik även till andra religioner. En modern broderskapsrörelse är ovärderlig i mångfaldens Sverige. Därför har jag valt att engagera mig i Hjärta.

Helle Klein
Styrelseledamot
Hjärta – troende socialdemokrater i Stockholm

6 kommentarer

  1. Vad hård och icke-humanistisk denna förening blev när Helle Klein engagerade sig.

    • Tycker du? På vilket sätt är föreningen hård och icke-humanistisk nu? Och vad är det som inte är ok i hennes svar?

  2. Hej Anna,

    Jo, för att hålla en trevlig och humanistisk ton i debatter på nätet så tycker jag man skall försöka tolka sina ”motståndares” inlägg välvilligt och inte tillskriva dem åsikter. Det Helle skriver i 2:a stycket motsvarar inte mina förväntningar på god ton.

    Att sedan ge Liljevall och Wohler tillmälet dogmatiska nyateister är otrevligt. Om man blir behandlad så vill man nog inte vara med i er förening.

    • Jag blev personligen ganska ledsen över Liljevall och Wohlers påhopp, uthängning och misstänkliggörande av mig och mina intentioner, deras motstånd mot att troende unga engagerar sig i socialdemokratin och deras artikel har enligt mig helt klart fobiska inslag. Uppriktigt intresserade människor är varmt välkomna på våra möten, och det finns många sätt att stötta det vi vill driva om mer hjärta i politiken, men tror du att dessa två debattörer på allvar är intresserade av att organisera sig i en förening för troende socialdemokrater? Det ligger inte så nära till hands att tro att de alls tycker att det finns något inslag av existensberättigande för oss, eller att de ens har den grundläggande respekten för troende människors rätt till sin syn på världen, kärleken och politiken. Att de då skulle vilja engagera sig håller jag för osannolikt om än inte omöjligt.

      Tycker du att deras ursprungsartikel håller en trevlig och humanistisk ton? Och tycker du att de försöker tolka sina “motståndares” inlägg välvilligt och inte tillskriva dem åsikter? Det tycker inte jag. Att beskylla oss för att försöka kapa inslaget av hjärta i politiken för att vi kallar oss Hjärta är märkligt när man själva kallar sig Humanisterna. Ateister kan också ha hjärta och troende kan också vara humanister.

      • Hej Anna,

        Jag tror nog de är intresserade i att var med i en förening för socialdemokrater med olika livsåskådningar som vill gemensamt vill föra in med mänsklighet i politiken.

        Som de först uppfattade föreningen kände de sig inte välkomna och ställde den berättigade frågan: ”Vad är poängen att dra en skarp gräns mellan gudstroende och de som har en naturalistisk livsåskådning?”

        Jag håller med om att deras artikel innehåller några tjuvnyp. De utgår ifrån att ni anser er ha mer ”hjärta” än andra och svarar med samma mynt ”vi har mer hjärna”. Sedan tycker jag också att gå i polimok med en artikel i sig är lite stötande. Det hade varit bättre att vända sig till er om det fanns ett geniunt intresse.

        Slutligen så är det ändå så att vi kan välja hur vi bemöter andra (även om vi känner oss misstänkliggjorda och ledsna). Just därför var ert första svar så trevligt att läsa.

      • Ja, det vill ju förhoppningsvis de flesta socialdemokrater, men jag är fortfarande tveksam till om de vill det. Vi tror ju dessutom att man behöver respektera religion för att kunna respektera människor, och hitintills har dessa båda inte visat den respekten särskilt tydligt. Det första de tänker på när de hör talas om vår förening är inte ”vad roligt, nu kan vi jobba ihop” utan ”shit, nu kommer religiösa dårar och vill avskaffa den sekulära staten och få illegitimt inflytande”. Som sagt, icke troende får vara med, men om att motarbeta religion i stort och dumförklara folk som tror på Gud är viktigt i ens politiska kamp så är vi inte rätt förening.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

